Gazeta Podatkowa nr 81 (1435) z dnia 9.10.2017

Złożenie zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R

Mam zawieszoną działalność gospodarczą. Nie jestem podatnikiem VAT czynnym. Obecnie zamierzam działalność tę wznowić i poszerzyć o sprzedaż używanych samochodów osobowych (będę je sprzedawał na zasadzie VAT marża). W związku z tym muszę dokonać rejestracji jako podatnik VAT. W której pozycji zgłoszenia VAT-R zamieścić informację o wyborze VAT marża?

Obowiązek złożenia zgłoszenia rejestracyjnego na formularzu VAT-R ciąży na podatnikach podatku VAT. Wynika to z art. 96 ust. 1 ustawy o VAT (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221). Zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R nie mają jednak obowiązku składać m.in. drobni przedsiębiorcy, czyli podatnicy, którzy mogą korzystać ze zwolnienia z VAT o charakterze podmiotowym. Zwolnienie to dotyczy podatników, u których sprzedaż nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Również podatnicy, którzy dopiero rozpoczynają wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu VAT w trakcie roku podatkowego, mogą być podmiotowo zwolnieni z VAT, jeżeli przewidywana przez nich wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty 200.000 zł. Przy czym ustawodawca w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT wskazał czynności, których wykonywanie nie pozwala na korzystanie przez podatnika ze zwolnienia podmiotowego. W katalogu tych czynności jest wymieniona m.in. sprzedaż towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, czyli samochodów (nie dotyczy to sprzedaży samochodów będących środkami trwałymi firmy).

Sprzedaż towarów używanych, np. samochodów, nabytych w celu odprzedaży, może być opodatkowana na zasadach ogólnych lub według procedury szczególnej - VAT marża. Jednak ten drugi sposób opodatkowania sprzedaży możliwy jest po spełnieniu warunków wskazanych w art. 120 ust. 10 ustawy o VAT. Chodzi tu o sytuacje, gdy towar będący przedmiotem odprzedaży podatnik nabył m.in. od osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem VAT lub podatku od wartości dodanej.

Warto dodać, że w przypadku stosowania opodatkowania na zasadzie marży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Zatem w sytuacji, gdy podatnik dotychczas korzystający ze zwolnienia podmiotowego z VAT zamierza poszerzyć działalność o sprzedaż używanych samochodów, musi dokonać zgłoszenia rejestracyjnego jako podatnik VAT czynny.

Zgłoszenie VAT-R należy złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego w formie drukowanej lub przesłać elektronicznie przed dniem utraty prawa do korzystania ze zwolnienia z VAT. Zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy o VAT naczelnik urzędu skarbowego po weryfikacji danych w zgłoszeniu rejestracyjnym rejestruje podatnika jako "podatnika VAT czynnego" i na wniosek podatnika potwierdza to zarejestrowanie. W druku VAT-R podatnik ma obowiązek podać szereg istotnych informacji, np. czy będzie korzystał ze statusu "małego podatnika" i rozliczał się metodą kasową, czy będzie składał deklaracje za okresy kwartalne, czy miesięczne. Wśród tych informacji nie ma obowiązku podawać, że przy sprzedaży towarów używanych będzie stosował szczególną metodę opodatkowania VAT marża.

Przykład

Podatnik zwolniony podmiotowo z VAT od 15 października 2017 r. zamierza poszerzyć prowadzenie działalności o sprzedaż używanych samochodów osobowych. W związku z tym jest zobowiązany do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R przed dniem 15 października. Podatnik zamierza podatek VAT rozliczać za okresy miesięczne. Formularz VAT-R w części C wypełnił następująco:

Złożenie zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R

Indeks Księgowań - Księgowanie od A do Z
GOFIN NEWS - mobilna aplikacja dla Księgowych!

lipiec 2018

Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

• zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

• analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

• zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

• Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

• Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

• Dobrowolna zgoda

Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.