Gazeta Podatkowa nr 15 (1369) z dnia 20.02.2017

Częściowe odliczenie VAT przez małego podatnika

Mały podatnik rozliczający VAT metodą kasową zapłacił część należności wynikającej z faktury zakupu towaru. Czy z częściowo opłaconej faktury może odliczyć VAT (w części) czy dopiero po zapłacie całej kwoty?

Częściowe odliczenie VAT przez małego podatnika
rys. Częściowe odliczenie VAT przez małego podatnika

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w odniesieniu do nabytych przez małego podatnika towarów i usług, w okresie stosowania przez niego metody kasowej, powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik dokonał zapłaty za te towary i usługi. Stanowi o tym art. 86 ust. 10e ustawy o VAT.

Należy wskazać, że przez "zapłatę", o której mowa w powołanym przepisie - w świetle wyjaśnień organów podatkowych - należy rozumieć całkowite lub częściowe uregulowanie należności (por. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 20 czerwca 2014 r., nr IBPP2/443-266/14/WN).

Inaczej rzecz ujmując mali podatnicy rozliczający VAT metodą kasową mają prawo do odliczania podatku VAT w rozliczeniu za kwartał, w którym uregulują całość lub część należności za towar lub usługę. Odliczenie przysługuje w takiej części, w jakiej uregulowali należność.

Należy pamiętać, że jeżeli mały podatnik nie odliczy podatku naliczonego w terminie określonym w art. 86 ust. 10e ustawy o VAT, czyli w rozliczeniu za okres, w którym dokonał zapłaty za nabyte towary czy usługi, ma możliwość skorzystania z tego prawa w rozliczeniu za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych. Takie rozwiązanie przewiduje art. 86 ust. 11 ustawy o VAT.

Odliczenie w terminie późniejszym niż wskazany powyżej możliwe jest z kolei wyłącznie poprzez dokonanie korekty deklaracji VAT na podstawie art. 86 ust. 13 ustawy o VAT - czyli nie później niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do odliczenia podatku naliczonego.