Gazeta Podatkowa nr 56 (1201) z dnia 13.07.2015

Termin złożenia deklaracji VAT

Z tytułu VAT rozliczam się miesięcznie. Termin złożenia deklaracji VAT-7 za czerwiec 2015 r. przypada w sobotę 25 lipca 2015 r. Czy składając deklarację w poniedziałek 27 lipca br. zachowam ustawowy termin do jej złożenia?

TAK. Podatnicy rozliczający VAT za okresy miesięczne (tak jak Czytelnik) mają obowiązek składać deklaracje podatkowe do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu. Wynika to z art. 99 ustawy o VAT.

Zdarza się, że termin ten upływa w sobotę, niedzielę lub święto będące dniem ustawowo wolnym od pracy. W takiej sytuacji za ostatni dzień terminu uznaje się następny dzień po dniu lub dniach wolnych, chyba że ustawy podatkowe stanowią inaczej. Wynika tak z art. 12 § 5 Ordynacji podatkowej (Dz. U. z 2015 r. poz. 613).

Czytelnik nabrał wątpliwości co do terminu złożenia deklaracji zapewne po zmianie wcześniej przywołanego przepisu Ordynacji podatkowej, która nastąpiła od 1 stycznia 2015 r. Końcowa część tego przepisu wskazuje bowiem na możliwość określenia w innych ustawach wyjątku od zasady wynikającej z tego przepisu.

Aktualnie wyjątek jest jeden i dotyczy on terminu składania deklaracji VAT w procedurze szczególnej rozliczania VAT od usług telekomunikacyjnych, usług nadawczych lub usług elektronicznych świadczonych na rzecz osób niebędących podatnikami, zlokalizowanych w innych państwach członkowskich Unii Europejskiej - procedurze MOSS (art. 130c ust. 3 oraz art. 133 ust. 2a ustawy o VAT).

Jak wynika z art. 133 ustawy o VAT deklaracje w procedurze MOSS składa się za okresy kwartalne do 20. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym kwartale, bez względu na to, czy dzień ten przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy. Przy czym należy podkreślić, że nie dotyczy to terminów składania "krajowych" deklaracji VAT. Nie dotyczy on także terminów płatności podatku. Przypomniał o tym Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 31 marca 2015 r., nr IPPP2/4518-2/15-3/IZ, który zajmował się sprawą podatnika w stanie zbliżonym do tego przedstawionego w pytaniu.

Reasumując, jeżeli ostatni dzień terminu złożenia deklaracji VAT-7 przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, za ostatni dzień terminu uważa się następny dzień po dniu lub dniach wolnych od pracy.

W sytuacji wskazanej w pytaniu, termin złożenia VAT-7 za czerwiec 2015 r. przesunie się na poniedziałek 27 lipca 2015 r.

Trzeba dodać, że w tym samym terminie należy sprostać obowiązkowi uiszczenia zobowiązania podatkowego wynikającego z deklaracji VAT-7.

grudzień 2018

Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

• zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

• analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

• zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

• Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

• Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

• Dobrowolna zgoda

Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.