Gazeta Podatkowa nr 4 (1149) z dnia 12.01.2015

Odliczenie VAT od paliwa

Na potrzeby działalności używam samochodu ciężarowego o dmc do 3,5 tony (o dopuszczalnej ładowności 800 kg). Samochód ten ma dwa rzędy siedzeń. Czy mam prawo odliczać VAT bez obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu od zakupu paliwa i części?

Zgodnie z ogólną zasadą wynikającą z art. 86a ust. 1 ustawy o VAT, od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia 50% kwoty VAT. Do końca czerwca 2015 r. obowiązuje zakaz odliczania VAT od zakupu paliwa wykorzystywanego do napędu:

1) samochodów osobowych,

2) innych pojazdów samochodowych o dmc nieprzekraczającej 3,5 tony, w których liczba miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy wynosi:

a) 1 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 425 kg,

b) 2 - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 493 kg,

c) 3 lub więcej - jeżeli dopuszczalna ładowność jest mniejsza niż 500 kg.

Zakaz ten dotyczy tylko pojazdów wykorzystywanych zarówno na potrzeby działalności gospodarczej, jak i do celów prywatnych.

Ograniczenie w odliczaniu VAT nie ma zastosowania w przypadku, gdy pojazdy samochodowe są m.in. wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika. Za takie uznaje się pojazdy, jeżeli:

1) sposób ich wykorzystywania przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub

2) konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do tych celów jest nieistotne (wymienia się tu m.in. pojazdy ciężarowe z jednym rzędem siedzeń).

Podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają dodatkowo obowiązek złożenia naczelnikowi urzędu skarbowego informacji (VAT-26) o tych pojazdach w terminie 7 dni od dnia, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami.

Formularz VAT-26 dostępny jest w serwisie www.druki.gofin.pl, w dziale Podatek VAT.

Aby więc Czytelnik miał prawo do odliczania całej kwoty VAT od wydatków związanych z samochodem, musiałby prowadzić ewidencję jego przebiegu (określić zasady jej prowadzenia) oraz złożyć VAT-26 do urzędu skarbowego. Z uwagi na to, że tych warunków nie spełnia, może odliczać wyłącznie 50% kwoty VAT z faktur dokumentujących wydatki z nim związane (łącznie z paliwem).