Gazeta Podatkowa nr 28 (1069) z dnia 7.04.2014

Złożenie informacji VAT-26

Do działalności używam pojazd, który jest w pełni zamortyzowany. Służy mi on wyłącznie do działalności gospodarczej. Co powinienem zrobić, aby móc odliczać cały VAT od wydatków eksploatacyjnych tego samochodu? W jakim terminie mam obowiązek złożenia informacji VAT-26?

Generalnie od 1 kwietnia 2014 r. podatnik ma prawo do odliczenia 50% kwoty VAT z faktur dokumentujących wydatki związane z pojazdami używanymi do działalności. Ograniczenie to nie dotyczy przypadku, gdy pojazdy samochodowe są:

a) wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika lub

b) konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie.

Ponadto nie ma ono zastosowania do towarów montowanych w pojazdach samochodowych i do związanych z tymi towarami usług montażu, naprawy i konserwacji, jeżeli przeznaczenie tych towarów wskazuje obiektywnie na możliwość ich wykorzystywania wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika.

Pojazdy uznawane są za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika, jeżeli:

1) sposób wykorzystywania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza określony w ustalonych przez niego zasadach ich używania, dodatkowo potwierdzony prowadzoną przez niego dla tych pojazdów ewidencją ich przebiegu, wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub

2) konstrukcja tych pojazdów wyklucza ich użycie do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą lub powoduje, że ich użycie do tych celów jest nieistotne.

Podatnicy wykorzystujący wyłącznie do działalności gospodarczej pojazdy samochodowe, dla których są obowiązani prowadzić ewidencję przebiegu pojazdu, mają dodatkowo obowiązek złożenia naczelnikowi urzędu skarbowego informacji VAT-26 o tych pojazdach w terminie 7 dni od dnia, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami. Jeżeli podatnik nie złoży w terminie tej informacji, uznawać się będzie, że pojazd jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika dopiero od dnia jej złożenia. W sytuacji gdy podatnik zmieni wykorzystywanie danego pojazdu, będzie obowiązany do aktualizacji tej informacji najpóźniej przed dniem, w którym dokonuje tej zmiany.

Należy podkreślić, że zarówno ewidencja przebiegu pojazdu, jak i informacja VAT-26 będą podlegały weryfikacji przez organy podatkowe.

Podatnicy, którzy nabyli samochody do końca marca 2014 r., informację VAT-26 mają obowiązek złożyć w terminie 7 dni od dnia, w którym po dniu 31 marca br. poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami.

listopad 2017