Gazeta Podatkowa nr 90 (1340) z dnia 10.11.2016

Zawieszenie działalności w trakcie kwartału a złożenie deklaracji VAT-7K

Prowadzę działalność gospodarczą. Z tytułu VAT rozliczam się za okresy kwartalne. W październiku br. zawiesiłem wykonywaną działalność. W tej sytuacji powinienem złożyć deklarację VAT-7K za IV kwartał 2016 r. Kiedy powinienem ją złożyć? Czy mogę to zrobić w trakcie trwania IV kwartału?

Jednym z obowiązków czynnych podatników VAT jest miesięczne bądź kwartalne składanie deklaracji VAT w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu bądź kwartale. Deklaracje te składa się za każdy okres rozliczeniowy, niezależnie od tego, czy w danym okresie podatnik wykonał czynności opodatkowane, czy też nie.

Na podstawie art. 99 ust. 7a ustawy o VAT czynni podatnicy, którzy zawiesili wykonywanie działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej, nie mają obowiązku składania deklaracji VAT za te okresy rozliczeniowe, których dotyczy zawieszenie.

Trzeba pamiętać, że nie wszystkich podatników i nie wszystkich sytuacji dotyczy zwolnienie z obowiązku rozliczania VAT w okresie zawieszenia. Zwolnienie to nie dotyczy bowiem podatników dokonujących wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, a także podatników dokonujących importu usług lub nabywających towary - w zakresie których są podatnikami. Mimo zawieszenia działalności podatnik ma obowiązek złożenia deklaracji za te okresy rozliczeniowe, w których zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej nie dotyczyło pełnego okresu rozliczeniowego. Ponadto omawiane zwolnienie nie dotyczy okresów rozliczeniowych, za które podatnik jest obowiązany do rozliczania podatku z tytułu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu oraz za które jest obowiązany dokonać korekty podatku naliczonego. Kwestie te reguluje art. 99 ust. 7b ustawy o VAT.

Z pytania wynika, że Czytelnik zawiesił działalność gospodarczą w październiku br., tj. w trakcie trwania IV kwartału. Oznacza to, że mimo zawieszenia ma on obowiązek złożenia deklaracji za IV kwartał br. Zawieszenie nie obejmuje bowiem pełnego okresu rozliczeniowego. Termin złożenia deklaracji VAT-7K upływa w dniu 25 stycznia 2017 r. Moim zdaniem nie ma przeszkód do złożenia deklaracji VAT-7K za IV kwartał br. w trakcie trwania kwartału, tak jak to zasugerowano w pytaniu, tym bardziej, że Czytelnik wie, iż w tym okresie nie będzie wykonywał już żadnych czynności z uwagi na zawieszenie działalności.

Reasumując, deklaracja za IV kwartał 2016 r. będzie ostatnią deklaracją, jaką złoży Czytelnik. Potem nie będzie miał on obowiązku składania deklaracji dla potrzeb VAT. Takiego obowiązku Czytelnik nie będzie miał za okresy rozliczeniowe objęte zawieszeniem, przy założeniu, że nie dotyczą go sytuacje wymienione w art. 99 ust. 7b ustawy o VAT.

Indeks Księgowań - Księgowanie od A do Z
GOFIN NEWS - mobilna aplikacja dla Księgowych!

sierpień 2018

Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

• zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

• analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

• zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

• Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

• Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

• Dobrowolna zgoda

Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.