Gazeta Podatkowa nr 66 (1316) z dnia 18.08.2016

Obowiązek podatkowy przy sprzedaży towaru

Zajmujemy się sprzedażą materiałów budowlanych. Naszymi odbiorcami są zarówno klienci indywidualni, jak i przedsiębiorcy. Klienci indywidualni zazwyczaj towar odbierają samodzielnie, dla pozostałych odbiorców, dokonujących znacznych zakupów, towar dowozimy pod wskazany adres. Faktury zazwyczaj wystawiamy w dniu sprzedaży. Jednemu z kontrahentów dostarczyliśmy towar w lipcu br., natomiast fakturę dokumentującą tę dostawę wystawiliśmy w sierpniu br. Czy w tej sytuacji obowiązek podatkowy w VAT powstał w lipcu, tj. z chwilą dostawy towaru?

TAK. Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. Mówi o tym art. 19a ust. 1 ustawy o VAT. Należy nadmienić aczkolwiek nie jest to przedmiotem pytania, że jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty. Kwestie tę reguluje art. 19a ust. 8 ustawy o VAT.

Przez dostawę towarów, w świetle art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, należy rozumieć datę przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel.

Z pytania wynika, że towar został dostarczony kontrahentowi przez Czytelnika w lipcu br. W tym miesiącu powstał zatem obowiązek podatkowy w VAT, niezależnie od daty sporządzenia faktury, którą wystawia się, co do zasady, nie później niż 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru lub wykonano usługę.

Przy czym, jak wynika z art. 106i ust. 7 ustawy o VAT, faktury nie mogą być wystawione wcześniej niż 30. dnia przed:

• dokonaniem dostawy lub wykonaniem usługi,

• otrzymaniem, przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi, całości lub części zapłaty.