Gazeta Podatkowa nr 31 (1281) z dnia 18.04.2016

Zakup naczepy samochodowej a obowiązki w VAT

Do prowadzonej działalności opodatkowanej VAT zakupiłem w Niemczech naczepę samochodową. Czy w tym celu powinienem wpłacić podatek należny w terminie 14 dni oraz złożyć VAT-23?

Jeśli przedmiotem zakupu stanowiącego wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów jest środek transportu, który ma być przez nabywcę zarejestrowany na terytorium kraju lub (jeżeli nie podlega rejestracji) użytkowany na terytorium kraju, należy w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego zapłacić kwotę podatku z tytułu tego nabycia na rachunek urzędu skarbowego. Wynika to z art. 103 ust. 3 i 4 ustawy o VAT.

Wewnątrzwspólnotowe nabycie środków transportu wykazywane jest na zasadach ogólnych w poz. 23 i poz. 24 deklaracji VAT-7, VAT-7K, VAT-7D. Dodatkowo kwota podatku należnego od takiego nabycia, podlegająca wpłacie w terminie, o którym mowa w art. 103 ust. 3 w związku z art. 103 ust. 4 ustawy o VAT, wykazywana jest w poz. 38 danej deklaracji VAT.

O zakupie samochodu, od którego trzeba zapłacić VAT w terminie 14 dni od powstania obowiązku podatkowego, należy poinformować naczelnika urzędu skarbowego. W tym celu składa się informację VAT-23, wraz z dołączoną kopią faktury potwierdzającą nabycie środka transportu.

Pojęcie nowych środków transportu definiuje art. 2 pkt 10 ustawy o VAT. Innymi środkami transportu będą z kolei środki transportu w rozumieniu art. 2 pkt 10 ustawy o VAT, które nie spełniają warunków do uznania ich za nowe. W tym kontekście nowymi środkami transportu lub środkami transportu są m.in. pojazdy lądowe napędzane silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 cm3 lub mocy większej niż 7,2 kilowata. Oznacza to, że nowymi środkami transportu ani środkami transportu nie są pojazdy lądowe o mniejszej niż wskazana wcześniej pojemności lub mocy, a tym bardziej nieposiadające żadnego napędu. Dotyczy to m.in. naczep i przyczep.

Zatem w sytuacji omawianej w pytaniu wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru, tj. naczepy, należy rozliczyć na zasadach ogólnych, a więc bez wpłacania w terminie 14 dni podatku należnego z tytułu tego nabycia oraz składania formularza VAT-23.

Tak uznał także Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 18 grudnia 2015 r., nr IBPP2/4512-874/15/KO.

Należy nadmienić, że omawiane w pytaniu WNT wykazuje się w poz. 23 i 24 deklaracji VAT-7 za miesiąc powstania obowiązku podatkowego. Jeśli naczepa będzie wykorzystywana wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, to podatek ten podlega odliczeniu.

Indeks Księgowań - Księgowanie od A do Z
GOFIN NEWS - mobilna aplikacja dla Księgowych!

maj 2018

Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

• zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

• analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

• zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

• Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

• Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

• Dobrowolna zgoda

Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.