Gazeta Podatkowa nr 8 (1258) z dnia 28.01.2016

Stawka VAT w transporcie towarów

Świadczę usługi transportu towarów. Jaką stawką VAT należy opodatkować usługę transportu towarów wykonaną dla podatnika z krajów UE, a jaką dla podatników z krajów trzecich, np. Rosji. Czy dla firmy z UE jest to stawka "NP", a dla firmy spoza UE jest to 0%?

Prawidłowe opodatkowanie usług transportu towarów wykonywanych na rzecz zagranicznych firm uzależnione jest od prawidłowego ustalenia miejsca opodatkowania tych usług. Zasadniczo gdy usługa ta wykonywana jest na rzecz podatnika, opodatkowana jest w miejscu siedziby usługobiorcy, lub też - jeśli wykonywana jest dla stałego miejsca prowadzenia działalności - w stałym miejscu prowadzenia działalności (art. 28b ustawy o VAT). Nie ma w tym przypadku znaczenia fakt, czy jest to firma unijna, czy z kraju trzeciego.

Wyjątkiem jest sytuacja, gdy usługa transportu towarów jest wykonywana na rzecz podatnika z kraju trzeciego (spoza UE), ale transport w całości jest wykonywany na terytorium kraju - wówczas przyjmuje się, że miejscem świadczenia jest terytorium kraju (art. 28f ust. 1a pkt 2 ustawy).

W sytuacji opisanej w pytaniu, usługi transportu towarów świadczone są na rzecz zagranicznych firm (z UE, jak i spoza UE). Usługi te więc podlegają opodatkowaniu co do zasady w państwie, gdzie nabywca ma swoją siedzibę. Oznacza to, że w Polsce są one uznawane za niepodlegające opodatkowaniu. W tym przypadku nie znajdzie zastosowania stawka VAT 0% (o której wspomniał w pytaniu Czytelnik) przewidziana m.in. dla transportu międzynarodowego, o którym mowa w art. 83 ust. 3 ustawy.

Jeżeli Czytelnik będzie wystawiał fakturę dokumentującą świadczenie usług, do których stosuje się art. 100 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, a więc większość usług wykonywanych na rzecz kontrahentów unijnych, to na fakturze należy podać zasadniczo numery VAT UE sprzedawcy i nabywcy. Z kolei na fakturach dokumentujących transakcje opodatkowane na terytorium kraju trzeciego nie trzeba podawać NIP nabywcy oraz, tak jak na fakturach dla kontrahentów unijnych, stawki podatku, sumy wartości sprzedaży netto i kwoty podatku od tej sumy (art. 106e ust. 5 pkt 2 ustawy o VAT).

Ponadto w przypadku wykonania usługi, dla której obowiązanym do rozliczenia podatku jest nabywca usługi, faktura powinna zawierać wyrazy "odwrotne obciążenie" (art. 106e ust. 1 pkt 18 ustawy).

Oznacza to, że Czytelnik wystawiając fakturę dla zagranicznego kontrahenta (unijnego, jak i z kraju trzeciego) nie powinien wykazywać stawki i kwoty podatku VAT. Może jednak w tym miejscu wpisać "NP" - czyli nie podlega opodatkowaniu. Konieczne jest również umieszczenie informacji "odwrotne obciążenie".