Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 22 (885) z dnia 1.08.2015

Nie będzie zmian w rozliczaniu VAT od usług turystyki - odpowiedź na interpelację poselską

Od 1 stycznia 2014 r. podatnicy świadczący usługi turystyki opodatkowane na zasadzie marży obowiązek podatkowy ustalają według zasady ogólnej. Obowiązek ten powstaje zatem z chwilą wykonania usługi, a jeżeli wcześniej otrzymano całość lub część zapłaty - z chwilą jej otrzymania (w tej części). W praktyce ustalanie obowiązku podatkowego według ww. zasady jest jednak bardzo trudne. Na moment wykonania usługi turystycznej (zakończenia wycieczki, wczasów, itp.), czy otrzymania zaliczki, biura turystyczne często nie posiadają wszystkich dokumentów niezbędnych do ustalenia marży. To z kolei uniemożliwia prawidłowe określenie podstawy opodatkowania i kwoty VAT należnego.

Nie będzie zmian w rozliczaniu VAT od usług turystyki
rys. Nie będzie zmian w rozliczaniu VAT od usług turystyki

Biura turystyczne postulowały zatem o "przywrócenie" regulacji obowiązujących przed 1 stycznia 2014 r., zgodnie z którymi obowiązek podatkowy od usług turystyki opodatkowanych na zasadzie marży powstawał z chwilą ustalenia marży, nie później jednak niż 15. dnia od dnia wykonania usług. Z odpowiedzi z 8 lipca br. na interpelację poselską nr 33311 wynika jednak, że przywrócenia poprzednich regulacji nie będzie. Wyjaśniono bowiem, że szczególny moment powstania obowiązku podatkowego dla usług turystyki, który obowiązywał do końca 2013 r., nie znajdował umocowania w przepisach unijnych. Utrzymywanie tej szczególnej konstrukcji nie było więc zasadne, zwłaszcza w kontekście wytycznych interpretacyjnych zawartych w wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 16 maja 2013 r. w sprawie C-169/12 (w tym wyroku TSUE uznał, że przepisy krajowe obowiązujące do końca 2013 r., zgodnie z którymi obowiązek podatkowy m.in. od usług transportowych powstawał z upływem 30. dnia od dnia wykonania usługi, o ile wcześniej nie nastąpi zapłata, są niezgodne z dyrektywą VAT). Nie jest zatem możliwe wprowadzenie dla usług turystyki odmiennych zasad związanych z rozpoznawaniem tego obowiązku, niż określone w ustawie o VAT.

Jednocześnie w odpowiedzi na tę interpelację przypomniano, że w związku ze zgłaszanymi przez branżę turystyczną wątpliwościami w kwestii opodatkowania usług turystyki w początkowym okresie obowiązywania "nowych" zasad ustalania obowiązku podatkowego, przygotowana została obszerna broszura informacyjna, dotycząca opodatkowania takich usług. Broszura ta jest dostępna na stronie internetowej Ministerstwa Finansów (www.finanse.mf.gov.pl) w zakładce VAT - Wyjaśnienia i komunikaty, a także VAT - Broszury informacyjne.

Przypominamy, że to nie jedyna odpowiedź na interpelację poselską dotycząca opodatkowania usług turystycznych. Problem z rozliczaniem VAT od takich usług był już poruszany w interpelacji poselskiej nr 31625. Jednak również w odpowiedzi z 30 marca br. na tę interpelację wyjaśniono, że zmian w ustalaniu obowiązku podatkowego od usług turystyki nie będzie.

Więcej przeczytasz w
Pisaliśmy o tym
Biuletynie Informacyjnym nr 14 z 10.05.2015 r.
na str. 30-31

listopad 2017