Przegląd Podatku Dochodowego nr 17 (377) z dnia 1.09.2014

Przychody z innych źródeł w PIT-36 czy PIT-37?

Pracodawca w związku z rozwiązaniem z pracownikiem stosunku pracy wystawił mu informację PIT-11. Ponieważ już po rozwiązaniu z nim stosunku pracy opłacił za niego składki ZUS (w części, w której powinien je sfinansować pracownik), sporządził mu także informację PIT-8C, w której wykazał jako przychód kwotę stanowiącą równowartość tych składek. Na jakim formularzu, PIT-36 czy PIT-37, powinien rozliczyć się pracownik za 2014 r., jeżeli nie uzyska w tym roku innych przychodów podlegających opodatkowaniu?

W tym przypadku podatnik (były pracownik) uzyskane przychody, wynikające z informacji PIT-11 i PIT-8C powinien rozliczyć, korzystając z formularza PIT-36.

Kierując się Broszurą informacyjną do zeznania PIT-36 o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w 2013 roku, wydaną przez Ministerstwo Finansów, zamieszczoną w serwisie www.druki.gofin.pl w dziale Podatki dochodowe, należy przyjąć, że podatnik powinien rozliczyć się na formularzu PIT-36.

Jak wyjaśniono w tej broszurze formularz ten przeznaczony jest m.in. dla podatników, którzy uzyskali przychody z innych źródeł, opodatkowanych na ogólnych zasadach przy zastosowaniu skali podatkowej, od których ani płatnik, ani podatnik w ciągu roku podatkowego nie miał obowiązku odprowadzania zaliczek na podatek.

Do takich przychodów należy zaliczyć świadczenie w postaci sfinansowania przez pracodawcę za byłego pracownika składek ZUS. Tego rodzaju świadczenia zaliczane są do przychodów z innych źródeł, od których płatnik nie ma obowiązku poboru zaliczki na podatek. Również podatnik nie ma obowiązku odprowadzania zaliczek na podatek w ciągu roku od tego rodzaju świadczeń.

Płatnik (osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą, osoba prawna i jej jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej), który dokonuje wypłaty należności lub świadczeń z innych źródeł, z wyjątkiem:

• dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c updof oraz
  • dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku,

od których nie jest obowiązany pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, musi sporządzić informację PIT-8C. Informację tę musi przekazać, w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, podatnikowi oraz właściwemu urzędowi skarbowemu. Tak wynika z art. 42a updof.

Przychód wynikający z tej informacji podatnik powinien doliczyć w zeznaniu rocznym do pozostałych przychodów podlegających opodatkowaniu według skali podatkowej (tu: przychodów ze stosunku pracy wynikających z informacji PIT-11), ustalić dochód i podatek należny za dany rok.

Wprawdzie wspomniana broszura dotyczy zeznania za 2013 r., jednak wyjaśnienia w niej zawarte dotyczące interesującej nas kwestii powinny pozostać aktualne także dla rozliczeń podatku dochodowego za 2014 r.

www.RozliczeniaPodatkowe.pl - Rozliczenie podatku dochodowego:

www.PodatekDochodowy.pl »

Indeks Księgowań - Księgowanie od A do Z
GOFIN NEWS - mobilna aplikacja dla Księgowych!

październik 2018

Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

• zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

• analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

• zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

• Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

• Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

• Dobrowolna zgoda

Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.