Przegląd Podatku Dochodowego nr 7 (415) z dnia 1.04.2016

Koszty poniesione w czasie zawieszenia działalności gospodarczej

W ostatnim miesiącu zawieszenia działalności gospodarczej spółka z o.o. poniosła wydatek na usługę przygotowania i złożenia dokumentów do KRS w celu wznowienia działalności. Czy wydatek poniesiony na tę usługę stanowi koszt uzyskania przychodów?

Wydatek poniesiony na usługę przygotowania i złożenia dokumentów do KRS stanowi koszt uzyskania przychodów.

Możliwość zawieszenia działalności gospodarczej wynika z art. 14a ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2015 r. poz. 584 ze zm.). Działalność tę zawiesić może przedsiębiorca niezatrudniający pracowników. W okresie jej zawieszenia nie może wykonywać działalności gospodarczej. Może jednak m.in. wykonywać czynności niezbędne do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów, przyjmować należności lub regulować zobowiązania powstałe przed datą zawieszenia wykonywania działalności.

Ponoszone w okresie zawieszenia działalności wydatki dotyczące wykonywania czynności niezbędnych do zachowania lub zabezpieczenia źródła przychodów stanowią dla celów podatkowych koszty uzyskania przychodów, o ile nie są wyłączone z tych kosztów na mocy art. 16 ust. 1 updop. Kosztem podatkowym są również wydatki związane z regulowaniem zobowiązań powstałych przed datą zawieszenia wykonywania działalności, jeżeli spełniają definicję kosztów uzyskania przychodów zawartą w art. 15 ust. 1 updop.

Wznowienie działalności przez spółkę z o.o. wymaga złożenia wniosku o zmianę danych podmiotu w Krajowym Rejestrze Sądowym. Wydatek na usługę przygotowania i złożenia dokumentów do KRS poniesiony w czasie zawieszenia działalności należy uznać za związany z działalnością gospodarczą i zachowaniem źródła przychodów. W rezultacie stanowi on koszt uzyskania przychodów.

www.RozliczeniaPodatkowe.pl - Rozliczenie podatku dochodowego:

www.PodatekDochodowy.pl »

listopad 2017