Gazeta Podatkowa nr 22 (1272) z dnia 17.03.2016

Korekta nieprawidłowo złożonego zeznania podatkowego

Podatnik prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą przez pomyłkę złożył PIT-28, chociaż zakładając działalność w lutym 2015 r., wybrał jako formę opodatkowania zasady ogólne. Urząd skarbowy przyjął PIT-28 i poinformował, że należy złożyć PIT-36. Czy w tej sytuacji podatnik ma możliwość rozliczyć się wspólnie z małżonkiem?

Podatnik będzie miał prawo do wspólnego rozliczenia z małżonkiem, po skorygowaniu zeznania PIT-28 i złożeniu do końca kwietnia (w br. - do 2 maja, gdyż 30 kwietnia przypada w sobotę) zeznania PIT-36 (jeżeli pozostałe warunki do wspólnego rozliczenia są spełnione). Na podstawie art. 6 ust. 2 i ust. 8 ustawy o PDOF, wspólne opodatkowanie małżonków jest możliwe, jeśli:

1) podlegają nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu,

2) pozostają w związku małżeńskim przez cały rok podatkowy,

3) między nimi istnieje przez cały rok podatkowy wspólność majątkowa,

4) do żadnego z nich w roku podatkowym nie mają zastosowania przepisy art. 30c tej ustawy (dotyczące opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub z działów specjalnych produkcji rolnej 19% stawką podatku) oraz przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym (z wyjątkiem osiągających przychody z tzw. najmu prywatnego) albo ustawy o podatku tonażowym,

5) złożą wniosek o łączne opodatkowanie nie później niż w terminie określonym dla złożenia zeznania za rok podatkowy.

Nie wyklucza takiego wspólnego opodatkowania sytuacja, gdy podatnik pierwotnie złożył nieprawidłowe zeznanie.

Jeżeli podatnik nie osiągnął przychodów objętych ryczałtem i wobec tego nieprawidłowo złożył PIT-28 "Zeznanie o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za rok", to najpierw powinien skorygować to nieprawidłowe zeznanie, czyli ponownie wypełnić PIT-28, zaznaczając w nim kwadrat 2 "korekta zeznania" (korekta do zera). Następnie, jeśli podatnik spełnia warunki do wspólnego opodatkowania z małżonkiem, to może złożyć do końca kwietnia 2016 r. (w br. - do 2 maja, gdyż 30 kwietnia przypada w sobotę) PIT-36, który przeznaczony jest m.in. dla prowadzących działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych, składających wniosek o wspólne rozliczenie z małżonkiem.

Wyjaśnień udzieliła redakcja
Biuletynu Informacyjnego

www.RozliczeniaPodatkowe.pl - Rozliczenie podatku dochodowego:

www.PodatekDochodowy.pl »

Indeks Księgowań - Księgowanie od A do Z
GOFIN NEWS - mobilna aplikacja dla Księgowych!

sierpień 2018

Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

• zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

• analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

• zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

• Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

• Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

• Dobrowolna zgoda

Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.