Gazeta Podatkowa nr 41 (1082) z dnia 22.05.2014

Nakaz płatniczy dla podatku od nieruchomości i rolnego

Jestem osobą fizyczną prowadzącą własną firmę. Nabyłem nieruchomości gruntowe, na których będzie wykonywana działalność gospodarcza oraz użytki rolne, które nie będą z nią związane (przeznaczę je na działalność rolniczą). Czy to prawda, że podatek od nieruchomości i podatek rolny będę mógł płacić łącznie?

TAK, pod warunkiem, że wszystkie grunty Czytelnika położone są na terenie tej samej gminy. Dla osób fizycznych zarówno podatek rolny, jak i podatek od nieruchomości ustala, w drodze decyzji, organ podatkowy (wójt, burmistrz, prezydent miasta) właściwy ze względu na miejsce położenia gruntów i przedmiotów opodatkowania. Osoby fizyczne zobowiązane są złożyć organowi podatkowemu informację o nieruchomościach i obiektach budowlanych (w zakresie podatku od nieruchomości) oraz informację o gruntach (w zakresie podatku rolnego), w terminie 14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie obowiązku podatkowego. Osobom fizycznym, na których ciąży obowiązek podatkowy w zakresie podatku rolnego oraz jednocześnie w zakresie podatku od nieruchomości lub podatku leśnego, dotyczący przedmiotów opodatkowania położonych na terenie tej samej gminy, wysokość należnego zobowiązania podatkowego pobieranego w formie łącznego zobowiązania pieniężnego ustala organ podatkowy w jednej decyzji (nakazie płatniczym). Tak wynika z art. 6c ustawy o podatku rolnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1381 ze zm.).

Nakaz płatniczy jest "normalną" decyzją wymiarową w rozumieniu art. 21 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej, w której można wymierzyć więcej niż jeden podatek.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach z dnia 4 listopada 2010 r., sygn. akt I SA/Ke 427/10