Gazeta Podatkowa nr 51 (1508) z dnia 25.06.2018

Zakończenie budowy a obowiązek w podatku od nieruchomości

Moment powstania obowiązku podatkowego w podatku od nieruchomości wyznaczony jest w odniesieniu do dwóch równorzędnych przesłanek: zakończenia budowy albo rozpoczęcia użytkowania budynku lub jego części. Według ustawodawcy wystąpienie jednej z wyżej wskazanych przesłanek pociąga za sobą powstanie obowiązku podatkowego, który w jednym i drugim przypadku będzie obejmował cały budynek.

O CO PYTAŁ PODATNIK?

Wnioskodawca realizuje inwestycję budowlaną polegającą na rozbudowie, nadbudowie i przebudowie budynku przemysłowego dawnej elektrowni miejskiej. Celem inwestycji jest wybudowanie wielolokalowego biurowego budynku (z w pełni wykończonymi pomieszczeniami stanowiącymi samodzielne lokale użytkowe przeznaczone przez wnioskodawcę do używania przez osoby trzecie).

Pozwolenie na użytkowanie przedmiotowego budynku zostało udzielone decyzją Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego z 2016 r. W decyzji tej budynek został oddany do użytkowania jako budynek niewykończony (w stanie deweloperskim), a wnioskodawca został zobowiązany do zakończenia robót wykończeniowych oraz do zawiadomienia Inspektoratu Nadzoru Budowlanego o zakończeniu poszczególnych etapów prac wykończeniowych.

Na moment składania wniosku o wydanie interpretacji część powierzchni budynku stanowiły lokale użytkowe, które zostały wykończone i wynajęte. Pozostała część powierzchni budynku nie została jeszcze wykończona oraz nie zostały na niej wyodrębnione lokale użytkowe.

Wnioskodawca zwrócił się z zapytaniem, w którym momencie dojdzie do powstania zobowiązania podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości.

W opinii wnioskodawcy do zakończenia budowy budynku dojdzie w momencie wykończenia całej jego powierzchni, a będzie to miało miejsce w momencie zamontowania (w wyodrębnionych uprzednio lokalach użytkowych) niezbędnych instalacji, urządzeń oraz infrastruktury. Podatnik uznał również, że w przypadku etapowego wykańczania zobowiązanie podatkowe powinno powstawać etapami w stosunku do tej części powierzchni budynku, na której będą znajdować się pomieszczenia, których użytkowanie zostanie rozpoczęte poprzez oddanie ich do używania osobom trzecim (najemcom) przed ostatecznym wykończeniem budynku oraz proporcjonalnie (w stosunku odpowiadającym powierzchni pomieszczenia do powierzchni całego budynku) w odniesieniu do części wspólnych budynku.

ZDANIEM PREZYDENTA MIASTA:

Prezydent Miasta Szczecina uznał za nieprawidłowe stanowisko zaprezentowane przez wnioskodawcę.

Wskazał, iż w myśl art. 6 ust. 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych moment powstania obowiązku podatkowego wyznaczony jest w odniesieniu od dwóch równorzędnych przesłanek: zakończenia budowy albo rozpoczęcia użytkowania budynku lub jego części. Zatem wystąpienie jednej z nich pociąga za sobą powstanie obowiązku podatkowego, który w jednym i drugim przypadku będzie obejmował cały budynek.

Prezydent wskazał, iż w jego ocenie "zakończenie budowy" oznacza zaistnienie stanu faktycznego ukończenia prac związanych ze wznoszeniem obiektu budowlanego. Konsekwencją "zakończenia budowy" jest powstanie budowli lub budynku, stanowiących przedmioty opodatkowania podatkiem od nieruchomości. W takiej sytuacji bez znaczenia dla kwestii powstania obowiązku podatkowego jest dokonywanie przez podatnika robót wykończeniowych obiektu lub weryfikowanie ich przydatności do prowadzenia określonej działalności gospodarczej. Ponadto organ zauważył, iż w sprawie będącej przedmiotem interpretacji z podanego stanu faktycznego nie wynika, żeby organ nadzoru budowlanego w jakikolwiek sposób ograniczył możliwość korzystania z budynku do niektórych pięter czy pomieszczeń. Wydając pozwolenie na użytkowanie organ uznał zatem, że jest możliwe korzystanie ze wszystkich pięter czy pomieszczeń budynku.

(interpretacja indywidualna Prezydenta Miasta Szczecina z dnia 22 marca 2018 r., nr WPiOL-VI.310.2.2018.AW)

Komentarz redakcji

Wykładnia art. 6 ust. 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych od lat budzi wiele wątpliwości. Stanowisko zaprezentowane w interpretacji jest zbieżne z poglądem prezentowanym w orzecznictwie sądowym.

Pomimo sprzeciwu przedsiębiorców w opinii sądów rozpoczęcie użytkowania budynku jeszcze ostatecznie niewykończonego powoduje konieczność zapłacenia podatku od nieruchomości od początku następnego roku i to naliczonego od całego budynku. Zgodnie z tym poglądem podatek od nieruchomości jest podatkiem majątkowym, tym samym jest on uzależniony od wartości majątku, a nie od przychodu, który ten majątek generuje.

grudzień 2018

Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

• zapewnienia prawidłowego działania serwisów (utrzymania sesji),

• analizy statystyk ruchu i reklam w serwisach,

• zbierania i przetwarzania danych osobowych w celu wyświetlenia personalizowanych reklam.

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych

• Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy

Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

• Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora

Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora w serwisie internetowym.

• Dobrowolna zgoda

Aby móc wyświetlać spersonalizowane reklamy dopasowane do Pani/Pana zainteresowań, partner Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Stroer Digital Operations sp. z o.o. musi mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych. Udzielenie takiej zgody jest całkowicie dobrowolne (nie ma obowiązku jej udzielenia).

Zgoda

W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych w związku z możliwością wyświetlenia reklam dopasowanych do Pani/Pana zainteresowań poprzez kliknięcie w przycisk „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody.