Gazeta Podatkowa nr 59 (1100) z dnia 24.07.2014

Miejsce opłacania podatku od środków transportowych przez spółkę jawną

Prowadzimy działalność jako spółka jawna. Zamierzamy w ramach spółki nabyć samochód ciężarowy o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 tony. Wiemy, że trzeba będzie regulować za niego podatek od środków transportowych. Czy organem właściwym będzie organ podatkowy, na terenie którego spółka ma siedzibę, czy organ, na terenie którego znajduje się miejsce zamieszkania wspólników spółki?

Do regulowania zobowiązania w zakresie podatku od środków transportowych ustawodawca zobowiązał osoby fizyczne i osoby prawne będące właścicielami środków transportowych. Jak właścicieli traktuje się również jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, na które środek transportowy jest zarejestrowany, oraz posiadaczy środków transportowych zarejestrowanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jako powierzone przez zagraniczną osobę fizyczną lub prawną podmiotowi polskiemu.

Organem podatkowym właściwym w sprawie podatku od środków transportowych jest wójt (burmistrz, prezydent miasta).

Spółka jawna, jako spółka osobowa, może we własnym imieniu nabywać prawa, w tym własność nieruchomości i inne prawa rzeczowe, zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozywana. Tak wynika z art. 8 Kodeksu spółek handlowych (Dz. U. z 2013 r. poz. 1030 ze zm.). Oznacza to, że spółka może nabyć we własnym imieniu wspomniany w pytaniu samochód ciężarowy. Wówczas w dowodzie rejestracyjnym będzie widniała jako właściciel tego pojazdu. Zgodnie z art. 9 ust. 7 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 849) organem właściwym w sprawach podatku od środków transportowych jest organ podatkowy, na którego terenie znajduje się miejsce zamieszkania lub siedziba podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa wielozakładowego lub podmiotu, w którego skład wchodzą wydzielone jednostki organizacyjne - organ podatkowy, na terenie którego znajduje się zakład lub jednostka posiadająca środki transportowe podlegające opodatkowaniu.

Zatem właściwy do pobierania podatku będzie organ podatkowy, na terenie którego znajduje się siedziba spółki jawnej. Miejsce zamieszkania wspólników spółki nie ma w tym przypadku znaczenia. Takie samo stanowisko w opisywanej kwestii zajął m.in. Urząd Miasta w Zduńskiej Woli w piśmie z dnia 27 grudnia 2005 r., nr D.III.3114-9/05.