Gazeta Podatkowa nr 90 (1027) z dnia 12.11.2013

Podatek od gruntów leśnych w 2014 r.

Kupiłem nieruchomość, która w ewidencji figuruje jako grunt leśny. Od tego gruntu muszę płacić podatek leśny. Jaka będzie wysokość obciążającego mnie podatku w 2014 r.?

Podatek od gruntów leśnych w 2014 r.
rys. Podatek od gruntów leśnych w 2014 r.

Opodatkowaniu podatkiem leśnym podlegają określone w ustawie lasy, z wyjątkiem lasów zajętych na wykonywanie innej działalności gospodarczej niż działalność leśna. Zgodnie z definicją ustawową, za działalność leśną uważa się działalność właścicieli, posiadaczy lub zarządców lasów w zakresie urządzania, ochrony i zagospodarowania lasu, utrzymywania i powiększania zasobów i upraw leśnych, gospodarowania zwierzyną, pozyskiwania - z wyjątkiem skupu - drewna, żywicy, choinek, karpiny, kory, igliwia, zwierzyny oraz płodów runa leśnego, a także sprzedaż tych produktów w stanie nieprzerobionym.

Podstawę opodatkowania stanowi powierzchnia lasu, wyrażona w hektarach, wynikająca z ewidencji gruntów i budynków. Wynika tak z art. 3 ustawy o podatku leśnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 465). Podatek leśny od 1 ha za rok podatkowy wynosi równowartość pieniężną 0,220 m3 drewna, obliczaną według średniej ceny sprzedaży drewna uzyskanej przez nadleśnictwa za pierwsze trzy kwartały roku poprzedzającego rok podatkowy. Cenę tę ustala się na podstawie komunikatu Prezesa GUS. Za pierwsze trzy kwartały 2013 r. cena ta wyniosła 171,05 zł za 1 m3. Niemniej rada gminy posiada kompetencję do obniżenia kwoty stanowiącej średnią cenę sprzedaży drewna, o której była mowa wcześniej.

Oznacza to, że wszelkie informacje o ostatecznej wysokości podatku leśnego Czytelnik będzie mógł potwierdzić w urzędzie gminy, właściwej dla miejsca położenia gruntu leśnego bądź na jej stronie internetowej (prowadzonej w ramach Biuletynu Informacji Publicznej - www.bip.gov.pl).

Warto również dodać, że osoba fizyczna sama nie oblicza wysokości podatku. Ma jedynie obowiązek zgłosić informację o posiadanych gruntach do organu podatkowego. Następnie otrzymuje od organu podatkowego (wójta, burmistrza, prezydenta miasta) stosowną decyzję ustalającą wysokość zobowiązania. Podatek jest płatny w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminach do dnia 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku podatkowego.

listopad 2017