Gazeta Podatkowa nr 75 (1012) z dnia 19.09.2013

Powstanie obowiązku w zakresie podatku od środków transportowych za auto zakupione w ciągu roku

Na początku października br. zakupiony zostanie samochód dostawczy o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 3,5 tony. Wiemy, że trzeba będzie opłacać za niego podatek od środków transportowych i w związku z tym będziemy musieli złożyć deklarację DT-1. W jakim terminie musimy dopełnić wszelkich formalności?

Generalnie podatek od środków transportowych opłaca się w dwóch ratach proporcjonalnie do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminie do dnia 15 lutego i do dnia 15 września każdego roku. W sytuacji gdy zobowiązanie to powstanie:

1) po dniu 1 lutego, a przed dniem 1 września danego roku, podatek za ten rok płatny jest w dwóch ratach proporcjonalnie do czasu trwania obowiązku podatkowego w terminie:

a) 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego - I rata,

b) do dnia 15 września danego roku - II rata;

2) od dnia 1 września danego roku, podatek jest płatny jednorazowo w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego.

Powyższe wynika w art. 11 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2010 r. nr 95, poz. 613 ze zm.). Obowiązek podatkowy w zakresie podatku od środków transportowych powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportowy został zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Natomiast w przypadku nabycia środka transportowego już zarejestrowanego, aktualizuje się on od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek transportowy został nabyty.

Oznacza to, że jeżeli Czytelnik przykładowo nabędzie pojazd w październiku br., to obowiązek podatkowy zaktualizuje się z początkiem listopada br. Podatek należny za 2013 r. trzeba będzie uregulować do dnia 14 listopada br. W tym samym terminie trzeba będzie złożyć deklarację na podatek od środków transportowych DT-1 (bądź też skorygować złożoną deklarację, jeżeli Czytelnik już jest płatnikiem tego podatku).

Jeżeli obowiązek podatkowy powstał lub wygasł w ciągu roku, podatek za ten rok ustala się proporcjonalnie do liczby miesięcy, w których istniał obowiązek.

listopad 2017