Gazeta Podatkowa nr 52 (1197) z dnia 29.06.2015

Deklaracja na podatek od nieruchomości

Zamierzamy nabyć nieruchomość gruntową. Prowadzimy spółkę z o.o. W jaki sposób mamy dokonać zgłoszenia jej nabycia i opłacać należny za nią podatek od nieruchomości? Czy zgłoszenia takiego możemy dokonać elektronicznie?

Deklaracja na podatek od nieruchomości
rys. Deklaracja na podatek od nieruchomości

Obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku. Tak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 849 ze zm.).

Osoby prawne, jednostki organizacyjne oraz spółki niemające osobowości prawnej, jednostki organizacyjne Agencji Nieruchomości Rolnych, a także jednostki organizacyjne Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe zobowiązane są złożyć organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, deklarację na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku. Deklarację tę sporządza się na formularzu według ustalonego wzoru. Formularz pobrać należy z urzędu gminy (miasta) bądź z jego strony internetowej. Trzeba wypełnić ten, który udostępniany jest przez organ podatkowy właściwy ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania. Jak wskazał Urząd Gminy w Koszęcinie w piśmie z dnia 2 sierpnia 2007 r., nr Pod.II.31102-91/2007: "Deklaracja podatkowa podatku od nieruchomości winna być złożona na formularzu według ustalonego wzoru; złożenie (...) deklaracji zawierającej inny zakres danych niż określony przez radę gminy nie wypełnia dyspozycji przepisu ustawy".

Jeśli zaś chodzi o możliwość elektronicznego złożenia deklaracji, to jest to możliwe wyłącznie tylko w tych gminach, w których rady gmin w drodze uchwały określiły warunki i tryb składania informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Deklarację na podatek od nieruchomości składa się na formularzu udostępnianym przez właściwy organ podatkowy.

Następnie spółka zobowiązana będzie wpłacać obliczony w deklaracji podatek od nieruchomości - bez wezwania - na rachunek właściwej gminy, w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminie do dnia 15. każdego miesiąca, a za styczeń do dnia 31 stycznia.