Gazeta Podatkowa nr 19 (1373) z dnia 6.03.2017

Kto płaci za korzystanie ze środowiska?

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykorzystujemy dwa samochody. Czy musimy regulować opłaty środowiskowe? (pytanie z dyskusji na www.forum.gofin.pl nr 1064904)

Opłaty za korzystanie ze środowiska ponosi się za:

Do ponoszenia opłat za korzystanie ze środowiska zobowiązane są podmioty korzystające z niego. Pod pojęciem podmiotu korzystającego ze środowiska rozumieć należy m.in. przedsiębiorców w rozumieniu art. 4 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2016 r. poz. 1829 ze zm.), a także przedsiębiorców zagranicznych w rozumieniu art. 5 pkt 3 tej ustawy.

Rozliczeń muszą dokonać:

• osoby prowadzące działalność wytwórczą w rolnictwie w zakresie upraw rolnych, chowu lub hodowli zwierząt, ogrodnictwa, warzywnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego,

• osoby fizyczne korzystające ze środowiska w zakresie, w jakim korzystanie ze środowiska wymaga pozwolenia,

• jednostki organizacyjne niebędące przedsiębiorcami w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Opłaty za wprowadzanie gazów lub pyłów do powietrza, wynikające z eksploatacji urządzeń (w tym np. samochodów, o których mowa w pytaniu) wnieść należy na rachunek urzędu marszałkowskiego właściwego ze względu na miejsce rejestracji podmiotu korzystającego ze środowiska, a pozostałe opłaty na rachunek urzędu marszałkowskiego właściwego ze względu na miejsce korzystania ze środowiska.

Nie wnosi się opłat z tytułu wprowadzania gazów lub pyłów do powietrza, wprowadzania ścieków do wód lub do ziemi, poboru wód oraz składowania odpadów, których roczna wysokość nie przekracza 800 zł. Ponadto raz w roku, do dnia 31 marca, trzeba przedłożyć marszałkowi województwa wykazy za rok poprzedni zawierające informacje i dane o zakresie korzystania ze środowiska oraz wysokości należnych z tego tytułu opłat. Począwszy od 2017 r. obowiązek sprawozdawczy nie ma zastosowania w odniesieniu do przedsiębiorców, w przypadku gdy roczna wysokość opłaty z tytułu każdego z rodzajów korzystania ze środowiska nie przekroczy 100 zł.

31 marca 2017 r. mija termin na rozliczenie opłat środowiskowych za 2016 r.

listopad 2017