Gazeta Podatkowa nr 79 (1329) z dnia 3.10.2016

Opodatkowanie samochodu wniesionego do spółki cywilnej

Samochód ciężarowy przedsiębiorcy został wniesiony aportem do spółki cywilnej, lecz w dowodzie rejestracyjnym nie figurują wszyscy wspólnicy. Kto ma opłacać podatek od środków transportowych i w którym urzędzie?

rys. Samochód wniesiony aportem do spółki cywilnej a podatek od środków transportowych

Podmiotami zobowiązanymi do zapłaty podatku od środków transportowych są:

• osoby fizyczne i osoby prawne będące właścicielami środków transportowych,

• jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, na które środek transportowy został zarejestrowany,

• posiadacze środków transportowych zarejestrowanych na terytorium RP jako powierzone przez zagraniczną osobę fizyczną lub prawną podmiotowi polskiemu.

Jeżeli środek transportowy stanowi współwłasność dwóch lub więcej osób fizycznych lub prawnych, obowiązek podatkowy obciąża solidarnie wszystkich współwłaścicieli.

Poprzez wniesienie samochodu do spółki cywilnej (czyli wspólnego majątku wspólników tej spółki) dokonuje się przeniesienia jego własności na wspólników spółki cywilnej. Spółka cywilna nie ma zdolności prawnej i nie może być właścicielem majątku, jednak "jej majątek" stanowi wspólny majątek wspólników. Tak wynika z art. 863 Kodeksu cywilnego (Dz. U. z 2016 r. poz. 380 ze zm.). Zgodnie z art. 862 K.c., do tego rodzaju wniesienia własności do spółki stosuje się odpowiednio przepisy o sprzedaży. Jeżeli więc samochód ciężarowy został wniesiony do spółki, to stał się współwłasnością jej wspólników, a skoro środek transportowy stanowi współwłasność dwóch lub więcej osób fizycznych lub prawnych, obowiązek podatkowy w zakresie podatku od środków transportowych ciąży solidarnie na wszystkich współwłaścicielach.

Reasumując, w przypadku gdy samochód zostaje wniesiony do spółki cywilnej, to staje się współwłasnością jej wspólników, a obowiązek podatkowy w zakresie podatku od środków transportowych ciąży solidarnie na wszystkich współwłaścicielach. Bez względu na wielkość udziału w pojeździe, każdy ze współwłaścicieli odpowiada za zobowiązania w podatku od środków transportowych do pełnej wysokości i niezależnie od odpowiedzialności innych współwłaścicieli. Potwierdzenie takiego stanowiska można znaleźć również m.in. w wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 21 stycznia 2015 r., sygn. akt I SA/Gl 373/14.

Warto zaznaczyć, że wszyscy współwłaściciele (wspólnicy spółki cywilnej) powinni złożyć - w terminie 14 dni od dnia wniesienia aportem samochodu do spółki - deklaracje na podatek transportowy na formularzu według ustalonego wzoru organowi podatkowemu właściwemu dla tej osoby, która jest wpisana w dowodzie rejestracyjnymi i tam płacić należny podatek. W przypadku wpisania w dowodzie rejestracyjnym kilku współwłaścicieli, właściwym organem podatkowym jest organ odpowiedni dla osoby, która została wpisana w dowodzie jako pierwsza.

listopad 2017